leafDocy banner shape 01Docy banner shape 02

Rodzaje i typy reklamacji

Przeczytanie zajmie Ci: 3 minuty 357 views

Z artykułu dowiesz się jakie są rodzaje i typy reklamacji oraz jak możesz je tworzyć w sklepie na platformie AtomStore.


Rodzaje i typy reklamacji – różnica

Rodzaj reklamacji –  to szersze określenie na  główne rodzaje zgłoszeń, np. zwrot, wymiana i reklamacja.

Typy reklamacji – to opcja, odpowiadająca powodom, przez które klient chce zwrócić bądź reklamować zakupiony towar. 

Przykłady:

  • Wymiana – zły rozmiar;
  • Reklamacja – produkt niekompletny;
  • Zwrot – towar niezgodny z opisem.

Tworzenie rodzajów reklamacji

1. Przejdź do Ustawienia > Konfiguracja sklepu > Rodzaje reklamacji .

2. Kliknij Dodaj rodzaj .

3. Wprowadź informacje związane z rodzajem reklamacji. Pamiętaj, aby ustawić opcję Tak przy polu Wymagany opis . W ten sposób użytkownik będzie musiał opisać powód, dla którego poddaje towar reklamacji.

4. Zapisz dane.


Tworzenie typów reklamacji

1. Przejdź do Ustawienia > Konfiguracja sklepu > Typy reklamacji .

2. Kliknij Dodaj typ .

2. Ustal nazwę typu, która odpowiadać będzie przyczynie reklamacji produktu przez klienta.
3. W polu Format numeru reklamacji możesz podać indywidualną numerację dla danego typu zgłoszenia. Zastąpi on globalną numerację określoną w Ustawienia > Konfiguracja sklepu > B2B > Reklamacje > Format numeru reklamacji . Nie jest to obowiązkowe.

4. Wybierz rodzaj reklamacji, z którą powiązany będzie typ. Każdy typ może być powiązany tylko z jednym rodzajem reklamacji.

5. Wybierz, czy tworzony typ reklamacji ma być domyślnym wyborem czy nie.

6. Zdecyduj, czy chcesz ukryć pole numeru konta. Pole to jest pokazywane domyślnie, ale przy płatnościach PayPo i PayU istnieje możliwość automatycznego zwrotu na konto klienta, więc wpisanie numeru konta może generować dodatkowe problemy. Wybierz metody płatności, w przypadku których system ma nie wyświetlać pola do podania numeru konta bankowego koniecznego do zwrotu pieniędzy.

7. Ustal, czy klient ma możliwość zwracania wielu produktów w jednym zgłoszeniu. Zalecamy wybranie ustawienie Tak .

8. Ustal, czy możliwe jest wielokrotne zgłaszanie zwrotu lub reklamacji wybranych produktów .

9. W polu Potwierdzenie przyjęcia utwórz treść i tytuł e-maila, które automatycznie dostanie Twój klient po wypełnieniu formularza reklamacyjnego.

10. W opcji „Przypisani administratorzy” możesz wybrać, do których pracowników ma zostać przypisany dany typ zgłoszenia. 

11. Po wprowadzeniu typów reklamacji wróć do ustawień podstawowych modułu RMA Ustawienia > Konfiguracja sklepu > Moduł B2B > Reklamacje . W polu Typy zgłoszeń odpowiadających zwrotom wybierz z listy typy reklamacji, które system ma rozpoznawać jako zwykłe zwroty produktów i liczyć dla nich czas podany w polu Dopuszczalny termin zwrotu (w dniach) .


Zawartość

Zalecamy wybranie opcji „Tak” w przypadku reklamacji i „Nie” w przypadku zwrotów.