Produkty wirtualne
W poniższym artykule dowiesz się czym są produkty wirtualne, jak uruchomić ich sprzedaż oraz przejdziesz przez proces konfiguracji tego rodzaju produktów.
Czym są produkty wirtualne
Produkt wirtualny to rodzaj produktu, który nie jest sprzedawany w formie fizycznej, lecz cyfrowo. Mogą to być np. eBooki, pliki mp3, klucze licencyjne do programów, grafiki czy instrukcje online. W przypadku tej formy sprzedaży pliki są pobierane z jednego wybranego miejsca bez określonego limitu, dzięki czemu nie ma obawy o stany magazynowe. Do towarów sprzedawanych cyfrowo możesz dodawać próbki, np. fragmenty książek, kawałek utworu muzycznego. Umożliwia to zapoznanie się klienta z produktem i zachęcenie go do kupna.
Jak uruchomić sprzedaż produktów wirtualnych?
1. Jeżeli chcesz uruchomić sprzedaż produktów wirtualnych, przejdź do Ustawienia Konfiguracja sklepu Sprzedaż i ceny Produkty wirtualne . Kliknij opcję Włącz .

W ustawieniach funkcji można określić następujące parametry:
- Udostępniaj opłacone pliki na … godzin – przez jaki czas zakupione pliki mają być dostępne dla nabywcy,
- Maksymalna ilość pobrań – wprowadzenie 0 spowoduje, że jedynym ograniczeniem będzie ograniczenie czasowe,
- Automatyczny podział zamówień mieszanych – czy zamówienia z produktami wirtualnymi i fizycznymi mają zostać rozbite na dwa oddzielne zamówienia,
- Domyślny status zamówienia tylko z produktami wirtualnymi – do wyboru mamy statusy stworzone w zakładce Ustawienia > Statusy zamówień .
- Domyślna forma dostawy dla zamówień na produkty wirtualne – forma dostawy, jaka zostanie domyślnie przypisana do produktów sprzedawanych cyfrowo.

W zakładce Formy płatności możesz zdefiniować parametry:
- Zamówienia mieszane – dopuszczaj pobraniowe formy płatności tak/nie,
- Formy płatności niedostępne dla zamówień z produktami wirtualnymi – możesz wykluczyć formy płatności, które mają być niedostępne dla tego rodzaju zamówień, np. formy pobraniowe

W zakładce Biblioteka plików możesz określić:
- Sortowanie plików – ustawienie czy pliki mają być sortowane od najnowszego czyli od daty dodania, czy alfabetycznie. W przypadku sortowania alfabetycznego data dodania nie ma znaczenia.

Jak zdefiniować kategorię z produktami wirtualnymi?
1. Przejdź do Katalog Kategorie .
2. Kliknij przycisk dodawania nowej kategorii (ikona “+” przy nazwie głównej kategorii/podkategorii).

3. Po włączeniu opcji sprzedaży produktów wirtualnych w Ustawieniach sklepu, w edycji kategorii pojawi się opcja Produkty wirtualne . Musi być ona aktywna dla kategorii oraz wszystkich podkategorii, w których mają znajdować się produkty wirtualne. Aby aktywować, w oknie edycji przy polu produktów wirtualnych zaznacz opcję Tak .

4. Zapisz dane.
Przy jakich statusach pliki są dostępne do pobrania?
Należy utworzyć status dostępności dla magazynu własnego np. „Produkt online”. Ustawienie statusu dostępności nie będzie konieczne w przypadku, gdy sklep sprzedaje tylko produkty wirtualne i nie korzysta z magazynu.
Ważne jest również, aby status zamówienia miał ustawioną flagę Gratyfikacje . W tym celu przejdź do Ustawienia Statusy zamówień Edycja statusu . Następnie ustaw flagę Gratyfikacje na Tak .

Przykład zastosowania:
Przykładowo, jeżeli dla statusu zamówienia Zrealizowany flaga gratyfikacji zostanie ustawiona na Tak , po zmianie statusu w systemie do klienta zostanie wysłany link do pobrania zamówionego produktu wirtualnego.

Dodawanie produktu wirtualnego
1. Przejdź do
Katalog Produkty Dodawanie nowego produktu
.
2. Przypisz kategorię do produktu. Należy pamiętać, aby produkt wirtualny został przypisany do kategorii, która ma parametr
Produkty wirtualne
oraz dla której przypisany jest ręczny status dostępności.

3. Wprowadź pozostałe dane oraz przypisz do produktu stworzony wcześniej status dostępności.

4. Zapisz dane.
Po stworzeniu produktu wirtualnego pojawi się w jego kartotece zakładka Do pobrania . Można w niej umieścić stosowne pliki do pobrania. Poniżej znajduje się tabela z formatami dla kilku przykładowych rodzajów produktów cyfrowych.
Rodzaj produktu: | Format: |
eBooki | EPUB, MOBI, PDF. |
Utwory muzyczne | MP3, MP4, WAV. |
Grafiki | JPG, PNG. |


Przykład zastosowania:

Wysyłka produktu wirtualnego
1. Po oznaczeniu zamówienia jako opłacone (czy to przez system płatności online, czy administratora w panelu), klient otrzyma wiadomość email z dedykowanym linkiem do zakupionych plików. Treść maila można zmodyfikować w Ustawienia Konfiguracja sklepu Maile systemowe . Wybierz z listy rozwijanej pozycję „Mail z linkami do plików do pobrania”. Aby link do płatności został wysłany, skorzystaj ze znacznika #linki# .

2. Po zmianie statusu system wyśle do klienta e-mail z linkiem do pobrania zakupionego produktu wirtualnego natychmiast po odnotowaniu płatności.

3. W sytuacji, gdyby klient nie otrzymał linku do pobrania, możesz wysłać go ręcznie z poziomu listy zamówień. Przejdź do Sprzedaż Zamówienia . Następnie wybierz opcję Wyślij linki do pobrania (ikona koperty pojawia się automatycznie w przypadku, gdy złożone zamówienie obejmuje produkt cyfrowy).


Klient otrzyma wiadomość z właściwym linkiem do pobrania.

4. Po zakupie klient ma możliwość pobrania pliku nie tylko z otrzymanego linku, lecz także z poziomu swojego konta w sklepie. Po zrealizowaniu zamówienia przechodząc do Konto Zamówione pliki wyświetlona zostanie lista zakupionych produktów cyfrowych z możliwością pobrania.

5. Aby produkt wirtualny mogli pobrać tylko użytkownicy mający konto w sklepie, należy przejść do Ustawienia Konfiguracja sklepu Sprzedaż i ceny Produkty wirtualne Dostęp do plików tylko dla zalogowanych klientów i zaznacz opcję Tak .

Przykład zastosowania:
Po przejściu do koszyka i kliknięciu Przejdź dalej system wyświetli stronę logowania. Poniższy film obrazuje praktyczne zastosowanie:
Zamówienia mieszane
Zamówienia mieszane z poziomu kupującego
W przypadku zamówień mieszanych, proces zakupu przebiega tak samo jak w przypadku kupna zwykłego produktu. Różnica polega jednak na tym, że link do pobrania pliku klient otrzymuje po opłaceniu zamówienia, natomiast produkt fizyczny, który miał również w koszyku – zostanie dostarczony osobno według ustalonej metody. Ponadto, nie można wybrać pobraniowej formy płatności.


Automatyczny podział zamówień mieszanych
1. Jeżeli chcesz, aby zamówienia posiadające produkt wirtualny były dzielone na dwa różne zamówienia w Ustawienia Konfiguracja sklepu Sprzedaż i ceny Produkty wirtualne Automatyczny podział zamówień mieszanych ustaw opcję Tak .

2. Zapisz dane.
Przykład zastosowania:
Po przejściu ścieżki zakupu produktu, w potwierdzeniu zamówienia możesz zauważyć, że zamówienie zostało rozbite na dwa oddzielne.


Ponadto, do produktu w wersji fizycznej została doliczona opłata związana z formą dostawy.
