Program lojalnościowy
Z artykułu dowiesz się, jak w sklepie na platformie AtomStore możesz dodać program lojalnościowy oraz określić jego warunki.
Jak uruchomić program lojalnościowy?
1. W celu aktywacji modułu przejdź do Ustawienia > Konfiguracja sklepu > Marketing > Program lojalnościowy .

2. Po rozwinięciu listy, możesz swobodnie zdefiniować zasady Programu. Ważne kwestie, jak promocje, wyprzedaże czy zwracanie punktów za anulowane zamówienia ustalasz w jednym miejscu. Prawidłowo zaznaczone opcje możesz zobaczyć na podglądzie. Możesz ustalić tutaj takie parametry jak:
- Udział klientów – kto może wziąć udział w programie;
- Program obejmuje produkty w promocji – czy w programie uwzględniane mają być również produkty będące w trakcie promocji;
- Koszyk – cena produktu odbieranego za punkty – minimalna cena, od jakiej można odebrać produkt za punkty;
- Zwracaj wykorzystane w zamówieniu punkty z chwilą jego anulowania – Zamówienie jest anulowane gdy otrzymuje status, który w sekcji Ustawienia -> Statusy zamówień ma przypisaną flagę [/direction] Zwrot: Tak [/direction];
- Odejmuj przyznane punkty za anulowanie zamówienia – Zamówienie jest anulowane gdy otrzymuje status, który w sekcji Ustawienia > Statusy zamówień ma przypisaną flagę Zwrot: Tak ;
- Automatyczne wygasanie niewykorzystanych punktów po upływie … dni – Pozostaw 0, aby gromadzone punkty były ważne bezterminowo, do momentu ich wykorzystania;
- Grupy klientów objętych programem – Do jakiej grupy klientów kierowany jest program;
- Historia w panelu klienta – agreguj wpisy w obrębie zamówień.

3. Zdefiniuj przyznawanie punktów. W tym celu rozwiń listę Przyznawanie punktów . Konfiguracja umożliwia przyznawanie punktów:
- za zakupione produkty (każdy produkt posiada indywidualną liczbę punktów);
- za każde wydane 10 zł (10 jednostek waluty domyślnej);
- za akcje – zapisanie się do newslettera, rejestrację, polecenie produktu, recenzję, dokonanie zakupu, wypełnienie formularza.

Przykład zastosowania:
Za każde wydane 10 zł (jednostek) Klient otrzymuje 5 pkt. w programie lojalnościowym. Za zakupy na kwotę 89 zł otrzyma więc 89 zł/10 jed. = 8,9 x 5 pkt. = 44 pkt w programie lojalnościowym.
4. Zdefiniuj możliwe wykorzystanie punktów. W tym celu rozwiń listę Wykorzystanie punktów . System umożliwia wymianę punktów zgromadzonych w programie lojalnościowym w następujący sposób:
- wymianę punktów na produkty – wg. indywidualnie ustalonej liczby punktów;
- wymianę punktów na darmową dostawę (w ustawieniach form dostawy pojawia się „koszt punktowy”);
- automatyczne przypisywanie klientów do grup (i np. nadawanie grupie rabatu -3%, etc.);
- automatyczną wysyłkę kupony rabatowego po osiągnięciu odpowiedniej ilości punktów (kupon rabatowy może być kwotowy, procentowy czy na darmową dostawę).

Zdarzają się sytuacje, w których ustawienie Punkty przyznawane za każde wydane 10 jednostek waluty domyślnej nadpisuje ustawienie Przyznawaj indywidualne ilości punktów za zamówione produkty . Dzieje się tak w momencie gdy produkt ma przypisaną indywidualną liczbę punktów za jego zakup. Oznacza to, że pod uwagę zostaną wzięte punkty określone indywidualnie za zamówiony produkt.

Określenie warunków programu lojalnościowego
W AtomStore istnieje wiele możliwości nagradzania, czyli wykorzystania punktów przez klientów. Możesz automatycznie przyznawać kupony np. na darmową dostawę lub rabaty czy stworzyć listę produktów, które można kupić w zamian za punkty. Bardzo popularnym rozwiązaniem jest automatyczne przydzielanie klientów do grup rabatowych.
1. Przejdź do Sprzedaż > Grupy .
2. Kliknij przycisk Dodaj nową grupę .
3. Zdefiniuj minimalną liczbę punktów dla grupy w polu minimalna liczba punktów oraz wysokość stałego rabatu w polu Cennik – % narzutu na cennik domyślny .

System przypisuje klientów tylko do wyższej grupy, niż są obecnie. Nigdy do niższej. Dlatego prawidłowo uporządkowane grupy to:
- Premium (> 2000 pkt);
- Gold (200 – 1999 pkt);
- Silver (101-199 pkt).
Takich zmian możesz dokonać za pomocą strzałek.

4. Jeżeli chcesz przeliczać punkty z innej waluty, przejdź do Marketing i promocje > Automation > Program lojalnościowy . W tym miejscu możesz również dodatkowo ustalić przeliczanie punktów dla różnych walut. W polu Kod waluty – Punkty za 10 jednostek wprowadź odpowiednią liczbę punktów.

5. Następnie określ wysyłanie automatycznych informacji o dołączeniu do właściwej grupy klientów. W polu Automatyczne przypisanie do określonej przez administratora grupy klientów , zaznacz Tak . Pojawią się wszystkie grupy, które wcześniej utworzyłeś.

6. W znajdującym się poniżej polu tekstowym możesz skonfigurować wiadomość, jaką otrzyma klient po przekroczeniu wymaganego progu punktowego. Dodając znacznik #nazwa_grupy# system automatycznie przypisze nazwę grupy klienta, która odpowiada ilości jego punktów. Każda kolejna zmiana statusu przez klienta zostanie odnotowana przez system z automatu.


7. Tworząc program lojalnościowy nie zapomnij o kwestiach formalnych, jak regulamin, który określi warunki przystąpienia do programu, korzyści i zasady. Pamiętaj, aby o każdej zmianie zapisów regulaminu informować swoich odbiorców z wyprzedzeniem.
Przykłady ofert dla grup klientów:
1. Grupa Premium .
- darmowa dostawa kurierem;
- wcześniejszy dostęp do nowości, limitowanych kolekcji;
- specjalne oferty (np. rabaty, specjalne cenniki);
- darmowe dodatkowe usługi;
- wydłużony czas zwrotu produktów.
2. Grupa Gold .
- darmowa dostawa do punktu odbioru od pewnej kwoty (jednak niższej niż dla klientów spoza programu);
- gratis do zakupów;
- specjalna oferta np. jednorazowy rabat w roku do wykorzystania na zakupy;
- wcześniejszy dostęp do wyprzedaży.
3. Grupa Silver .
- niewielki stały rabaty na zakupy;
- wcześniejszy dostęp do informacji o nowych kolekcjach i wyprzedażach;
- prezent na urodziny.
8. Możesz również określić, czy chcesz aby klient otrzymywał punkty za napisanie recenzji lub recenzji wraz ze zdjęciem. W Ustawienia → Konfiguracja sklepu → Marketing → Program lojalnościowy → Przyznawanie punktów istnieją ustawienia Punkty przyznawane za dodanie zdjęcia do recenzji produktu oraz Punkty przyznawane za recenzję produktu . Gdy klient doda zdjęcie do recenzji, uzyska on wtedy sumę punktów z dwóch powyższych ustawień. Jeżeli jednak doda tylko recenzję bez dodatku w postaci zdjęć, otrzyma punkty tylko z tytułu ustawienia Punkty przyznawane za recenzję produktu.
