Segmentacja klientów
Z artykułu dowiesz się, jak w sklepie na platformie AtomStore możesz tworzyć segmenty klientów, a także jak wykorzystać je w newsletterach.
Tworzenie segmentów
1. Przejdź do Newsletter > Segmentacja (filtry klientów) > Dodaj nowy segment .

2. Skonfiguruj wszystkie parametry, których dotyczyć ma segment.

3. Możesz stworzyć segment, który będzie uwzględniał klientów, którzy należą do Twojego programu lojalnościowego i mają konkretną liczbę punktów. W polu Punkty określ przedział punktowy.

4. Masz możliwość również skonfigurowania ustawień: Zapisani w ciągu ostatnich… oraz Wyklucz użytkowników z segmentów – to drugie ustawienie pozwala na wykluczenie subskrybentów z innej listy.

5. Dodatkowo możesz skorzystać z opcji targetowania, która może zwiększyć liczbę otwarć newslettera, a co za tym idzie – jego skuteczność. Klientów możesz podzielić według:
- użytkowników, którzy niczego nie oglądali ani nie kupili;
- użytkowników, którzy oglądali konkretne produkty (produkty z kategorii lub danego producenta);
- użytkowników, którzy oglądali, ale nie kupili niczego;
- użytkowników, którzy kupili produkty w ostatnim czasie.

6. Ustal, czy decydujesz się na segmentowanie po którejś z poniższych opcji:
- Liczba otwartych wiadomości – umożliwia przypisywanie klientów na podstawie ich aktywności w wybranym przez siebie okresie, możesz wykorzystać go do aktywizacji uśpionych klientów i zadbania o higienę bazy subskrybentów;
- Ilość zamówień – pozwala na podzielenie klientów ze względu na częstotliwość zamówień. Dzięki temu aktywnym subskrybentom, którzy regularnie robią zakupy w twoim sklepie, możesz pokazać ofertę, zanim oficjalnie pojawi się na stronie. Klientom, którzy kupują w twoim sklepie niezbyt często, możesz przesłać wiadomość z kodem rabatowym, dzięki czemu chętniej zdecydują się na ponowne zakupy;
- Kwota zamówień – zweryfikowanie, którzy klienci wydają w twoim sklepie najwięcej, dzięki czemu trafniej dotrzesz do subskrybentów, którym możesz polecić produkty premium.

Wykorzystanie segmentacji w newsletterach
1. Przejdź do zakładki Newsletter > Stwórz nowy (Więcej informacji znajdziesz w artykule o tworzeniu newsletterów: <link do artykułu, który powstanie>).
2. Przy tworzeniu newslettera w opcji Grupa docelowa wybierz Segment (filtr klientów) .
3. Zdecyduj się na któryś ze stworzonych wcześniej przez siebie segmentów lub stwórz nowy na potrzebny wysłania konkretnego newslettera .

Elementy segmentowania dostępne są także w Marketing i promocje > Automation . Chociaż moduł nie umożliwia tworzenia nowych segmentów, to możesz w nim zaplanować mailing dla nowych subskrybentów, (opcje taką znajdziesz w: Marketing i promocje > Automation > Informacje dla subskrybentów ), których zapoznasz ze swoją marką. To ważna grupa odbiorców, którzy wykazali zainteresowanie twoją firmą i warto je wykorzystać.