leafDocy banner shape 01Docy banner shape 02

Dyrektywa omnibus – informowanie o promocji i prezentacja cen

Przeczytanie zajmie Ci: 22 minuty 418 views

Z artykułu dowiesz się, czym jest dyrektywa Omnibus, poznasz praktyczne zastosowanie zmian wynikających z dyrektywy, a także przejdziesz przez cały proces konfiguracji w sklepie na platformie AtomStore.


Czym jest dyrektywa Omnibus?

Dyrektywa Omnibus ma wprowadzić spore zmiany w handlu – także w e-commerce, a nowe przepisy w szczególności dotyczyć będą praw konsumentów. Pośrednio będą one dotyczyć także obrotu między przedsiębiorcami. Nowe zasady to efekt unijnej inicjatywy Nowego Ładu Konsumenckiego. Treść Dyrektywy Omnibus spowodowała powstanie projektu ustawy z dnia 24 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw. Dotychczas sprzedawcy mieli obowiązek eksponowania ceny usługi i towaru w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Po zmianie przepisów na przedsiębiorcach będą spoczywały inne, nowe obowiązki informacyjne. Te zmiany dotyczyć mają zarówno podmiotów działających w świecie offline, jak i online (sklepy stacjonarne i internetowe, marketplaces, platformy handlowe) oraz w przekazach reklamowych. Najważniejsze z nich to obowiązek pokazywania najniższej ceny produktu w ostatnich 30 dniach przed wprowadzeniem obniżki, informowanie o sposobie prezentowania wyników wyszukiwania czy sposobie zbierania i weryfikacji opinii oraz ocen produktów.

W sytuacji stwierdzenia naruszenia przepisów, Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej będzie mógł nałożyć karę pieniężną do 20 tys. zł. W momencie gdy sprzedawca trzykrotnie zaniedba przepisy w ciągu 12 miesięcy od pierwszego naruszenia, to wówczas inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć karę pieniężną do 40 tys. zł. 

Więcej informacji na temat dyrektywy znajdziesz na naszym blogu

Jeżeli chcesz zobaczyć jak wyglądało wdrożenie dyrektywy na Węgrzech kliknij tutaj.


Założenia ogólne

Dyrektywa Omnibus zakłada obowiązek informowania klientów przez sprzedawcę informowanie w trakcie trwania promocji o najniższej cenie produktu, jaka była przypisana w ciągu ostatnich 30 dni. Na platformie AtomStore założenia spełnione są poprzez: 

  • Liczenie indywidualnie ceny minimalnej dla danej waluty i multistore (w przypadku, jeśli istnieją dwa sklepy w multistore z taką samą walutą, cena zapisywana jest niezależnie dla każdego sklepu);
  • Nie jest zapisywana każda cena, lecz tylko cena najmniejsza;
    • Data od;
    • Data do;
    • Kwota;
    • Typ ceny – detal, promocja/akcja.
  • Cena minimalna jest liczona tylko dla krajów z flagą  UE = Tak .

Uruchomienie modułu Omnibus

1. Aby uruchomić moduł przejdź do Ustawienia > Konfiguracja sklepu > Sprzedaż i ceny > Omnibus , a następnie kliknij Włącz .

2. Następnie kliknij przycisk Rozwiń , aby dostać się do szczegółowych ustawień modułu.

W tym miejscu znajdziesz takie ustawienia jak:

  • Zapisuj historię zmian ceny – Wybierz Tak , jeżeli chcesz aby historia zmian była zapisywana.
  • Takie same ceny i promocje wariantów – Zaznacz Tak jeżeli wszystkie warianty produktów zawsze mają taką samą cenę i promocje. Pozwoli to przyspieszyć wyliczanie historii cen;
  • Promocje w trakcie inkubacji produktu – W tym miejscu możesz zaznaczyć opcję dla produktów, które znajdują się w trakcie inkubacji. Okres inkubacji produktu to czas, podczas którego nie można informować klienta o promocji na nowo dodany produkt w sklepie. Ustawa przewiduje jednak wyjątki jak np. Produkty szybko psujące się. Okres inkubacji ustawia się bezpośrednio w edycji kraju (dalszy opis znajduje się w punkcie 4). Do wyboru masz trzy opcje:
    • Normalne wyświetlanie – oznacza to, że mimo okresu inkubacji produktu użytkownikowi końcowemu będzie prezentowana przekreślona cena detaliczna oraz cena promocyjna (dodatkowo zobaczysz informację o cenie z ostatnich 30 dni);
    • Wyświetlaj jako cenę detaliczną – cena promocyjna jest prezentowana użytkownikowi jako cena detaliczna, nie będzie widoczne przekreślenie produktu;
    • Pomijaj – ceny wynikłe z akcji promocyjnych oraz promocji nie będą uwzględniane dla produktów w inkubacji;

4. Przejdź do Ustawienia > Kraje . W tym miejscu znajdziesz dwie opcje: Omnibus – okres inkubacji oraz Omnibus – okres promocji – promocje . Ustawienia są analogiczne jak w przypadku punktu 3. Ustawienie to jest priorytetowe i nadpisze ustawienia ogólne, jeżeli zostanie wybrana inna opcja, niż zdefiniowana w konfiguracji ustawień ogólnych.


Szybka implementacja obowiązku informacyjnego w sklepie internetowym

1. Przejdź do Ustawienia > Konfiguracja sklepu > Sprzedaż i ceny > Omnibus .

2. Następnie, przy opcji Wstrzykuj ostatnią cenę przy pomocy JavaScriptu zaznacz Tak .

3. Po aktywacji opcji, przy produktach na promocji pojawi się informacja o najniższej cenie sprzed 30 dni przed startem promocji. Następnie na wybranym produkcie należy wprowadzić promocję np. w Produkty > Katalog . Zapisać zmiany, a następnie odświeżyć indeksy w katalogu.

4. Po przeindeksowaniu, na karcie produktu pojawi się nowy komunikat. System raz w godzinach nocnych (ze względów optymalizacyjnych) sprawdza najniższą cenę produktu z obowiązującymi promocjami i kodami rabatowymi, dlatego należy odczekać ok. 24h, aby cena minimalna została poprawnie zaktualizowana. Również w przypadku nie wyświetlenia się informacji natychmiast, prosimy o odczekanie kilku godzin, a następnie kontakt z BOK. 

Ograniczenia tego rozwiązania to:

  • mogą występować problemy z jego wyświetlaniem na starszych szablonach;
  • wygląd komunikatu nie jest spójny z szablonem sklepu, a wyświetlanie dodatkowej informacji w koszyku może pogorszyć jego wygląd;
  • na etapie koszyka po zmianie wariantu produktu nie zostanie zaktualizowana najniższa cena – nastąpi to dopiero po odświeżeniu koszyka;
  • należy przetestować działanie tej opcji w każdej przeglądarce oraz na urządzeniu mobilnym. 

Alternatywnie, można zainstalować najnowszy szablon demonstracyjny, który obsługuje zmiany wynikające z Omnibusa. W tym celu prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta. 


Sposób zapisywania cen w Omnibus

Zmiana ceny detalicznej (jednorazowa):

W przypadku zmian ceny detalicznej, zapisywana jest historia cen od-do. W przypadku gdy produkt otrzymuje cenę promocyjną, wyświetlana jest najniższa cena (w tym wypadku detaliczna) sprzed startu promocji. Poniższa tabelka prezentuje schemat działania jednorazowej zmiany ceny detalicznej.

ID:Dzień:Cena:Typ ceny:Informacja o cenie minimalnej:
11-20120Detal
221-30130Detal
331-40110Promocyjna120
4od 41130Detal

Przykład 1: 

1. Istnieje produkt Rower – MTB OXFELD XC-6 . Produkt posiada przypisaną cenę – 2299 zł brutto.

2. W przypadku, gdy chcesz utworzyć promocję na produkt przejdź do Katalog > Produkty . Następnie wybierz produkt i przy kolumnie Promocja zaznacz checkbox, a następnie wprowadź nową cenę i zapisz dane.

3. Po zapisaniu takiej promocji i przejściu do karty produktu w sklepie zobaczysz dwie informacje:

  • Przekreślona cena podstawowa wraz z aktualną ceną promocyjną;
  • Informacja o najniższej cenie z ostatnich 30 dni, przypisanej do tego konkretnego produktu.

Wiele cen (detaliczne/promocyjne) w ciągu jednego dnia:

W przypadku gdy w ciągu jednego dnia dochodzi do wielokrotnej zmiany ceny (nieważne czy jest to cena detaliczna czy cena kreślona), do historii cen zapisywana jest tylko ta zmiana, która spowoduje obniżenie ceny (powstanie nowej ceny minimalnej). Poniższa tabela prezentuje kilkukrotną zmianę ceny w 41 dniu od wprowadzenia produktu. Zmiana ceny: 140 → 135 → 130, w takiej sytuacji w historii cen zostanie zapisany tylko jeden wpis (wpis będzie zaktualizowany).

IDDzieńCenaTyp cenyInformacja o cenie minimalnej
11-20120Detal
221-30130Detal
331-40110Promocyjna120 zł
4od 41130Detal

Kolejnym przykładem jest sytuacja, w której w dniu 41 następowała kilkukrotnie zmiana ceny: 140 → 135 → 130 → 135, w takim przypadku w historii cen zapisany zostaną 2 wpisy.

ID:Dzień:Cena:Typ ceny:Informacja o cenie minimalnej:
11-20120Detal
221-30130Detal
331-40110Promocyjna120 zł
441-41130Detal
5od 41135Detal

Innym przykładem jest sytuacja, w której w dniu 41 następowała kilkukrotnie zmiana ceny detalicznej: 140 → 137 → 135, a następnie w 42 dniu cena promocyjna została ustawiona na 110 zł na czas 2 godzin.

ID:Dzień:Cena:Typ ceny:Informacja o cenie minimalnej:
11-20120Detal
221-30130Detal
331-40110Promocyjna120 zł
441135Detal
542110Promocyjna110 zł (będzie to zależne od ustawienia Omnibus – promocja – cena podstawowa. Nie będzie wyświetlana promocja, ponieważ 110 zł to najniższa cena z dnia 31-40)
6.od 43135Detal

Przykłady wyliczania cen minimalnych

Przykład 1:

1. Istnieje produkt Rower – MTB OXFELD XC-6 . Produkt posiada przypisaną cenę – 2299 zł brutto. 

2. Przejdź do Katalog > Produkty . Następnie wybierz produkt i przy kolumnie Promocja zaznacz checkbox, a następnie wprowadź nową cenę, np. 2049 zł i zapisz dane. W takiej sytuacji po zmianie ceny najniższa cena z ostatnich 30 dni wyniesie 2299 zł.

3. Wprowadź ponowną zmianę ceny dla tej aktywnej promocji.

4. Zapisz dane. W bazie danych kwota 2049 zł zostanie zastąpiona przez 1899 zł. Ponieważ jednak promocja się nie kończy, a jedynie została zmieniona kwota w obecnie obowiązującej promocji, w dalszym ciągu odniesienie będzie do najniższej ceny, która występowała w sklepie w ciągu 30 dni od dnia startu promocji. W tym wypadku taką kwotą było 2299 zł.

Przykład 2:

1. Istnieje produkt Kask – ALPINA COMET 2 ŻÓŁTO-NIEBIESKI . Produkt ma przypisaną cenę detaliczną w wysokości 120 zł.

2. Przejdź do Katalog > Produkty . Zmień w tym miejscu cenę detaliczną na np. 200 zł.

3. Po zapisaniu danych w bazie danych zostanie dodany nowy rekord, ponieważ cena detaliczna została zwiększona. Dla tego produktu w bazie danych jeden wpis będzie z wartością – 120 zł, drugi natomiast z wartością 200 zł.

4. Wróć do Katalog > Produkty . Wejdź do produktu, a następnie wybierz zakładkę Ceny i promocje . W tym miejscu w polu Promocja wybierz opcję Tak , a następnie wprowadź kwotę promocyjną, np. 50 zł.

5. Przejdź do karty produktu w sklepie. Przed wprowadzeniem promocji na produkt cena detaliczna została podwyższona z kwoty 120 zł na 200 zł, jednak wartością najniższą z ostatnich 30 dni wciąż będzie 120 zł.

Przykład 3:

1. W kolejnym przykładzie również przedmiotem sprzedaży jest Kask – ALPINA COMET 2 ŻÓŁTO-NIEBIESKI . Jest to ten sam produkt, który został przedstawiony w przykładzie nr 2. Na ten produkt była ustawiona promocja 50 zł, natomiast została ona zakończona tydzień wcześniej. Po zakończeniu promocji cena detaliczna została zmieniona na 500 zł.

2. Przejdź do Katalog > Produkty . Zmień w tym miejscu cenę detaliczną na np. 300 zł.

3. Wejdź do produktu, a następnie wybierz zakładkę Ceny i promocje . W tym miejscu w polu Promocja wybierz opcję Tak , a następnie wprowadź kwotę promocyjną, np. 70 zł.

4. Przejdź do karty produktu w sklepie. Ponieważ na produkt istniała już wcześniej promocja, która została zakończona, a następnie zmieniono cenę detaliczną – jako najniższa cena z ostatnich 30 dni wyświetlona zostanie kwota z ostatniej promocji tj. 50 zł.

Przykład 4:

1. Istnieje produkt, którego cena detaliczna początkowo wynosi 1000 zł.

2. Przejdź do Katalog > Produkty i zwiększ cenę podstawową z 1000 na np. 1200 zł i zapisz dane.

3. Kolejnym krokiem będzie zmniejszenie w tym samym miejscu ceny podstawowej do wysokości 900 zł i zapisanie danych.

4. Następnie, po zmniejszeniu ceny podstawowej utwórz promocję na produkt o wartości 300 zł.

5. Zapisz promocję i przejdź do karty produktu. Po jej wyświetleniu zobaczysz, że najniższą ceną z ostatnich 30 dni będzie kwota 900 zł, a więc ostatnia najniższa wartość produktu przed utworzeniem promocji.

5. Kolejno wróć do panelu i usuń promocję. Po zakończeniu promocji informacja wynikająca z dyrektywy Omnibus nie będzie wyświetlana na karcie produktu.


Sposób przechowywania cen w Omnibusie

1. W systemie przechowywana jest historia cen z 30 ostatnich dni:

  • Dla promocji – z 30 dni sprzed startu promocji;
  • W przypadku cen detalicznych – z 30 ostatnich dni.

Starsze ceny są usuwane (w celach optymalizacyjnych), natomiast są one dodatkowo archiwizowane w formie plików CSV na serwerze WEB.

Ceny przechowywane w historii cen, na potrzeby obliczania ceny minimalnej:

Przykład:

ID:Dzień:Cena:Typ ceny:Informacja o cenie minimalnej:
11-20120Detal
221-30130Detal
331-40110Promocyjna120
4od 41130Detal

Usunięcie cen:

  • cena ID = 1, zostanie usunięta 51 dnia;
  • cena ID = 2, zostanie usunięta 61 dnia;
  • cena ID = 3, zostanie skasowana 71 dnia.

W przypadku gdy mamy kolejną cenę:

ID:Dzień:Cena:Typ ceny:Informacja o cenie minimalnej:
11-20120Detal
221-30130Detal
331-40110Promocyjna120
441-60130Detal
5od 61105Promocyjna110

Usunięcie cen:

  • ID 3 (oraz 4) nie nastąpi, gdyż są to ceny które występowały na 30 dni przed startem aktualnej promocji, a więc najniższa cena sprzed promocji.

2. Oprócz tego system archiwizuje dane z informacjami z tabeli historii cen. ‘Zrzut’ tabeli jest wykonywany codziennie i przechowywany w filesystemie w formie data.csv.gz . Archiwum to może zostać udostępnione na życzenie organów czy klienta.


Zapis ceny promocyjnej (przekreślonej) – wyjątek

Może wystąpić sytuacja, w której administrator sklepu utworzy promocję o wartości większej niż zapisana w bazie danych cena minimalna w ostatnich 30 dniach. W takim przypadku w Ustawienia > Kraje > Edycja kraju mamy dwa ustawienia:

  • Cena detaliczna – zaznaczenie tego ustawienia spowoduje utworzenie promocji oraz wyświetlenie najniższej w ostatnich 30 dniach ceny;
  • Cena minimalna z ostatnich 30 dni – w przypadku tego ustawienia, utworzenie promocji na kwotę wyższą niż dotychczasowe spowoduje, że promocja nie zostanie dodana a cena promocyjna stanie się ceną detaliczną.

Od powyższych ustawień zależy czy promocja będzie wyświetlana i w jaki sposób. Poniższy przykład obrazuje schemat działania w zależności od zaznaczonych ustawień. 

1. Istnieje produkt o cenie podstawowej 120 zł.

2. W Ustawienia > Kraje > Omnibus – promocja – cena podstawowa ustawienie zaznaczone jest na Cena minimalna z ostatnich 30 dni .

3. Przejdź do Katalog > Produkty i utwórz promocję produktu na kwotę np. 80 zł. Następnie zapisz dane. W takiej sytuacji zostanie utworzona promocja kwotowa na produkt. Cena detaliczna będzie przekreślona, a w jej miejsce wyświetlana promocyjna.

4. Zakończ promocję. Cena powróci do pierwotnie przypisanej wartości detalicznej. 

5. Dodaj kolejną promocję na ten sam produkt. Tym razem kwota promocji wynosić będzie 90 zł. W takiej sytuacji promocja nie zostanie dodana, ponieważ nie może być wyższa niż inna promocja z ostatnich 30 dni. Cena promocyjna stanie się ceną detaliczną oraz widoczny będzie komunikat o najniższej cenie z ostatnich 30 dni.

6. W przypadku, gdy w Ustawienia > Kraje > Omnibus – promocja – cena podstawowa ustawienie zaznaczone jest na Cena detaliczna – promocja zostanie utworzona.


Akcje promocyjne – promocja na kategorie, listę, promocja % z kuponem itp.

1. Akcje promocyjne dzielą się na kilka rodzajów:

  • bezwarunkowe promocje %, kwotowe na produkty (listę produktów, dynamiczną listę);
  • warunkowe promocje %, kwotowe na produkty (np. kup 2, 3 produkt -50%, minimalna wartość koszyka);
  • promocje %, kwotowe aktywowane kodem rabatowym (to też jest warunek w akcji);
  • inne promocje koszykowe (np. zapłać blik, otrzymasz -5% zniżki).

Poniższa tabela przedstawia typ akcji promocyjnej a wyliczanie ceny minimalnej (omnibus):

Typ akcji:Czy uwzględniana w cenie minimalnej omnibus:
Promocja %, kwotowa na produkty, bez dodatkowych warunków koszykowychTak – jak promocja zwykła (cena kreślona)
Warunkowa promocja %, kwotowa Jeśli akcja została oznaczona jako ‘omnibus’ na danym rynku, system próbuje* uwzględnić akcję w wyliczaniu ceny minimalnej (patrz paragraf ‘Jak liczymy cenę omnibus w przypadku akcji promocyjnych’)
Promocje %, kwotowe aktywowane kodem rabatowymTak – jeśli oznaczona jako ‘omnibus’, patrz  ‘Jak liczymy cenę omnibus w przypadku akcji promocyjnych’
Inne promocje koszykoweNie

Przykład:
W przypadku promocji koszykowej od kwoty :
Promocja -20% od 100zł w koszyku

  • Produkt z ceną = 70 zł, system nie uwzględnia w wyliczeniu ceny minimalnej;
  • Produkt z ceną = 150 zł, uwzględnia.

2. Przejdź do Marketing i promocje > Akcje Promocyjne > Tworzenie nowej akcji . Następnie w ustawieniach nowej akcji w polu Omnibus – uwzględniaj dla krajów zaznacz kraj dla którego omnibus ma obowiązywać.


Jak liczymy cenę omnibus w przypadku akcji promocyjnych

Rodzaj zmiany ceny, a sposób wyliczania do ceny minimalnej:

Typ ceny:Sposób wyliczania do ceny minimalnej:
Cena detalicznaOd razu, “triggerem” przy zmianie ceny
Cena promocyjna (kreślona)Od razu, “triggerem” przy zmianie ceny
Akcja promocyjna (promocja %, kwota – bezwarunkowa)Od razu, “triggerem” przy zmianie ceny
Warunkowa promocja %, kwotowa Raz dziennie w nocy, za poprzedni dzień
Promocje %, kwotowe aktywowane kodem rabatowymRaz dziennie w nocy, za poprzedni dzień

Istotne będą cztery typy akcji promocyjnych:

  • Promocja %;
  • Promocja kwotowa;
  • Wyprzedaż %;
  • Wyprzedaż kwotowa.

Na bazie powyższej tabeli widać, że zmiana ceny detalicznej, promocyjnej (cena przekreślona) czy akcji promocyjnych prostych (tj. promocja %, kwotowa – bez dodatkowych warunków) wliczana jest do ceny omnibus od razu podczas zapisywania do bazy nowej ceny.

W przypadku tych akcji, ich wyliczenie do ceny minimalnej przebiega w następujący sposób (zadanie realizowane jest w godzinach nocnych i wylicza cenę minimalna produktu w dniu poprzednim):

  1. Generowana jest lista wszystkich widocznych produktów na danym rynku;
  2. Dla każdego produktu weryfikowana jest lista akcji, które oznaczone są jako ‘omnibus’;
  3. Jeśli dla danego produktu występuje 1 lub więcej akcji omnibus (na danym rynku), to wykonywana jest następująca operacja;
    • Skrypt ustawia datę na dzień poprzedni;
    • Tworzy koszyk z jednym produktem;
    • Aktywuje daną akcje (UWAGA! Jeśli akcja jest powiązana z innymi akcjami, koszyk przeliczy ‘złożenie’ akcji omnibus z pozostałymi akcjami oraz ceną detaliczna i promocyjną);
    • Zapamiętywana zostaje cena wynikająca z zastosowania danej akcji;
    • Skrypt ponawia operacje dla wszystkich akcji, które mają flagę omnibus (jeśli w systemie są np. 3 akcje z kuponem, które mogą być zastosowane dla danego produktu, wyliczana jest cena dla każdego z tych kuponów).
  4. Po zakończeniu wyliczania najniższej ceny zgodnie z procedurą z pkt 3, najniższa cena którą udało się wyliczyć w ten sposób jest porównywana z ceną zapisaną w historii i jeśli jest niższa, jest ona zapisywana do historii cen jako najniższa cena omnibus.

UWAGA!

  1. Ponieważ procedura opisana w pkt 3 wykonywana jest dla 1 produktu w ilości 1 sztuka, nie jest możliwe uwzględnienie w cenie minimalnej akcji typu 2 sztuka gratis, -50 % na produkt z kategorii X, przy zakupie produktów z kategorii Y, itp.
  2. Wyliczanie ceny dla akcji wykonywane jest ex post, wszystkie akcje które trwały chociaż 1 minutę w dniu poprzednim, są uwzględniane tak jakby trwały cały dzień (nie jest możliwe sprawdzenie ceny minimalnej minuta po minucie dla każdego z produktów, byłoby to 60 minut x 24h = 1 440 razy bardziej obciążające dla systemu).

Przykład:

produkt X miał w danym dniu 2 aktywne akcje: happy hours 15-16 -10%, kupon rabatowy -20% aktywny od 12:00, akcje nie łączyły się => cena minimalna = cena detal x (1-20%)

produkt Y miał w danym dniu 2 aktywne akcje: happy hours 15-16 -10%, kupon rabatowy -20% aktywny od 12:00, akcje łączyły się jako procent składany => cena minimalna = cena detal x (1-20%) x (1-10%)

UWAGA produkt Z miał w danym dniu 2 aktywne akcje: happy hours 15-16 -10%, kupon rabatowy -20% aktywny od 17:00, akcje łączyły się jako procent składany => cena minimalna = cena detal x (1-20%) x (1-10%)
Ponieważ wyliczając cenę omnibus uwzględniamy każdą akcje i promocję która mogła wystąpić w danym dniu (niezależnie od godziny startu i zakończenia), to system wyliczy do ceny omnibus procent składany zgodnie z ogólna konfiguracją akcji, że łączą się z innymi akcjami tego typu

Należy także zwrócić uwagę na warunki zadawane w akcjach (lub dynamicznych listach powiązanych z akcjami). Jeśli np. utworzymy dynamiczną listę dostępność od 5 do 10 sztuk i powiążemy ją z akcją ’Ostatnie sztuki -20%’, to może wystąpić sytuacja, w której dany produkt miał w ciągu dnia od 5 do 10 sztuk, natomiast w momencie wyliczania ceny minimalnej przez zadanie, które wykonuje się w nocy nie spełni już warunków. W takim wypadku akcja ta nie zostanie uwzględniona w obliczeniu ceny minimalnej. 

Przykład:

Została utworzona Akcja typu ‘omnibus’ -50% z kodem ‘last’, dla produktów z dynamicznej listy ‘Ostatnie sztuki’. W liście ustawiono warunek stan dostępny od 5 do 10. Produkt W o godzinie 7:00 miał 11 sztuk, o godzinie 8:00 – 6 sztuk, o 23:00 – 1 sztukę. Zadanie nocne znalazło produkt W, ponieważ w nocy miał już < 5 sztuk, a po jego dodaniu do koszyka korzyść z akcji nie została naliczona.

W przypadku jeśli dany produkt objęty jest akcją oznaczoną flagą ‘omnibus’, to przy wyliczaniu ceny z tą akcją, uwzględniane są wszystkie powiązania akcji z innymi promocjami.

Przykład:

Dodane zostały 2 akcje, które obejmują produkt X z ceną detal = 200 zł
a. akcja z kodem oznaczona jako 'omnibus’ = -20%, prio 50;
b. akcja warunkowa od 100zł (nie ma flagi omnibus, ale łączy się z 1), = -10%, prio 100.

W zależności od konfiguracji połączenia akcji 1 z pozostałymi akcjami:
a. jeśli jest konfiguracja połączenia = max % to  cena produktu = 200zł x (1-20%) – bo wybierany jest wyższy % (prio akcji nie ma znaczenia)
b. jeśli jest konfiguracja połączenia to procent składany  (% * %) to cena produktu = 200zł x (1-20%) x (1-10%)
c. jeśli konfiguracja połączenia to ‘nie łączy się’, to w takim wypadku do ceny minimalnej zaliczona zostanie cena akcji z wyższym priorytetem 200 zł x (1-10%).

Wynika to z faktu działania akcji w koszyku. Jeśli klient doda produkt do koszyka, następnie wprowadzi kod, to i tak koszyk zastosuje zniżkę z akcji o wyższym priorytecie (a inne z wyższym rabatem wykluczy, ze względu na priorytet akcji).

Przykłady zastosowania w praktyce (akcje promocyjne):

Przykład 1 – Akcja promocyjna bez warunków:

1. Przejdź do Marketing i promocje > Akcje promocyjne > Dodawanie nowej akcji .

2. W zakładce Ustawienia ogólne wprowadź nazwę akcji, w polu Priorytet wprowadź priorytet akcji (im wyższa liczba, tym wyższy priorytet) oraz w polu Omnibus – uwzględniaj dla krajów wybierz kraj, którego dotyczy akcja promocyjna.

3. Następnie przejdź do zakładki Korzyść . W tym miejscu wybierz rodzaj promocji, np. Promocja % . Wybierz produkt oraz wprowadź wartość.

4. Zapisz dane. 

5. Przejdź do karty produktu objętego promocją. W przypadku akcji promocyjnej bez żadnych warunków zostanie wyświetlona informacja o omnibusie. Ponieważ produkt, na który została nałożona akcja promocyjna miał już wcześniej obniżoną cenę, najniższą wartością z ostatnich 30 dni jest kwota 1899 zł (cena z ostatniej promocji).

Przykład 2 – Akcja promocyjna z warunkami + kolejna akcja bez warunków:

1. Istnieje produkt z ceną detaliczną 200 zł.

2. Przejdź do Marketing i promocje > Akcje promocyjne > Dodawanie nowej akcji . Wybierz promocję kwotową w wysokości np. 18 zł. 

3. Następnie, ustaw w zakładce Warunki – minimalną wartość koszyka oraz kod rabatowy.

4. Zapisz dane. 

5. Ponieważ akcja promocyjna posiada warunki, raz na dobę (w godzinach nocnych) uruchomiony będzie skrypt, który zapisze cenę promocyjną w bazie. 

6. W kolejnych dniach nakładamy na produkt akcję promocyjną, tym razem bez zdefiniowanych warunków lecz na kwotę 25 zł. 

7. Zapisz dane i przejdź do karty produktu. W tym momencie najniższą ceną będzie 18 zł, ponieważ w poprzednim dniu do produktu przypisana była akcja promocyjna z warunkami. Taka cena została również zapisana w bazie przez cykliczny skrypt. 

Przykład 3 – Dwie akcje promocyjne z takimi samymi warunkami na ten sam produkt, lecz z różną ceną:

1. Przejdź do Marketing i promocje > Akcje promocyjne .

2. W tym przykładzie założone zostaną dwie promocje, które posiadają takie same warunki na ten sam produkt. Różnica polegać będzie w cenie. 

3. W pierwszej akcji promocyjnej ustaw promocję kwotową na 10 zł per produkt po spełnieniu warunku – minimalna wartość koszyka musi wynosić przynajmniej 1 zł. 

4. W drugiej akcji promocyjnej ustaw promocję kwotową na ten sam produkt w wysokości 9 zł po spełnieniu warunku – minimalna wartość koszyka musi wynosić przynajmniej 2 zł.

5. W takiej sytuacji system przeliczy obydwie akcje promocyjne i po spełnieniu warunku wybierze kwotę, która dla klienta niesie za sobą większą korzyść. W tym przypadku do koszyka został dodany produkt o nominalnej wartości 900 zł, co spełnia obydwa warunki, jednakże większą korzyścią dla klienta jest zapłacenie 9 zł.

6. Kolejnego dnia przejdź do Katalog > Produkty > Edycja produktu > Ceny i promocje . Utwórz promocję na produkt z kwotą niższą niż dotychczasowe promocje.

7. Zapisz dane i przejdź do karty produktu. W takiej sytuacji zostanie wyświetlona informacja o najniższej cenie z ostatnich 30 dni wynoszącej 9 zł (cena z akcji promocyjnej utworzonej w poprzednich dniach).

Przykład 4 – Brak zapisu ceny z powodu niespełnienia warunków akcji promocyjnej:

1. Przejdź do Marketing i promocje > Akcje promocyjne . Utwórz akcję promocyjną, w której po spełnieniu warunku – minimalna wartość koszyka 500 zł, produkt zostanie przeceniony na kwotę 50 zł.

2. Zapisz dane. Przejdź do karty produktu i dodaj go do koszyka.

3. Po dodaniu produktu do koszyka zobaczysz, że ponieważ produkt nie spełnia warunków akcji promocyjnej, tj. zbyt mała wartość koszyka – nie zostanie zmieniona cena w omnibusie. Kolejnego dnia nie będzie więc wyświetlana jako najniższa cena z ostatnich 30 dni.

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat dyrektywy Omnibus, sprawdź nasz webinar:

Zawartość